Er bestaan verschillende benamingen voor het T2 document:

  • Vervoersdocument T2;
  • Transitdocument T2;
  • Doorvoerdocument T2.

Het vervoersdocument T2 is veelal handig voor transporteurs. In een aantal gevallen is het interessant een vervoersdocument T2 op te laten maken:

  • u verkoopt of vervoerd de goederen naar Noorwegen, maar wilt niet uren lang aan de Noorse grens staan te wachten. Met een vervoersdocument T2 kunt u eenvoudig tot plek van bestemming rijden;
  • u wilt naar Italië maar om logistieke redenen rijdt u door Zwitserland, dit kunt u doen met een vervoersdocument T2

T2L

Het T2L heeft dezelfde status als het vervoersdocument T2 namelijk: het zijn vrije goederen oftewel Unie goederen.

Wanneer u goederen per zeeschip verstuurd naar een ander land binnen de Europese Unie wil de klant (of diegene die de zending afhandelt) van U een T2L document hebben, om aan te kunnen tonen dat de goederen daadwerkelijk uit de Europese Unie komen. Voor uw klant voorkomt u allerlei lastige douane-technische handelingen.

T2L (F)

Dit document is sterk verwant aan het T2L met als verschil dat goederen vervoerd worden naar het douanegebied die niet tot het BTW-gebied behoren. Denkt u hierbij aan de Canarische eilanden, de Franse Overzeese Departementen, de Helleense berg Athos, en de Kanaaleilanden. U heeft ook een CO-A nodig.

Vervoersdocument T1

In tegenstelling tot het vervoersdocument T2, waarbij we spreken van Unie goederen spreken we bij het vervoersdocument T1 over niet-unie goederen. In de meeste gevallen komen de goederen niet uit de Europese-Unie en staan bijvoorbeeld op Schiphol of in de Rotterdamse haven. Deze goederen staan onder douane toezicht. Er dient iets met de goederen te gebeuren.

Vanuit de (lucht) haven tot eindbestemming…

Uw goederen komen aan in de haven (bijvoorbeeld Rotterdamse haven, Schiphol of Antwerpen) vanuit een niet EU-lidstaat.

Het kan om diverse redenen wenselijk zijn uw goederen op een vervoersdocument T1 te zetten en bij u af te leveren:

  • is handelingssnelheid erg belangrijk? Handelingssnelheid kan van belang zijn als goederen al enige tijd in de haven staan, en u daardoor extra kosten dient te betalen;
  • komen uw goederen aan in Antwerpen? Het is niet zo eenvoudig uw goederen in te voeren in België, veel praktischer is om dit te doen in Nederland;
  • misschien wilt u uw goederen opslaan in een Douane-Entrepot?
  • staat u met uw auto/vrachtauto op de Europese grens en wilt u naar Nederland rijden?

Vanuit een Douane-Entrepot buiten de Europese Unie

Wanneer uw goederen in een Douane-Entrepot zijn opgeslagen en u deze bijvoorbeeld verkoopt buiten de Europese Unie, dient er een vervoersdocument T1 opgemaakt te worden.

Voor verdere informatie omtrent het vervoersdocument T2 staan we u graag te woord.

rvandermaas

Share
Published by
rvandermaas

Recent Posts

Terugkerende goederen uit het VK

Terugkerende goederen uit het VK mogen als dusdanig worden aangemerkt

4 jaar ago

Importer’s Knowledge

Invoeren op basis van 0% invoerrechten kan door een inklaring op basis van Importer's Knowledge

4 jaar ago

Attest van Oorsprong.

Invoeren vanuit of exporteren naar het VK kan met 0% aan invoerrechten

4 jaar ago

Importeren uit het Verenigd Koninkrijk

Voor iedere zending uit het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie moet een inklaring worden…

4 jaar ago

Certificaat Van Oorsprong, EUR1-certificaat en ATR-certificaat

Certificaten zijn nodig vanwege handelsovereenkomsten (invoerrechten) of om handelspolitieke redenen.

5 jaar ago

Exporteren naar Noorwegen en Zwitserland

Wanneer u gaat exporteren naar Noorwegen of Zwitserland, kunnen wij u helpen met de douanedocumentatie…

5 jaar ago